کبوترانه::مرجعی برای مربیان کودک ونوجوان

طرح درس به پیش نوشته از مطالبی که قرار است در کلاس اجرا شود گفته میشود معمولا سعی میشود در طرح درسها به کلیات یعنی یک شروع مختصر بیان مطلب اصلی رفع خستگی و نتیجه گیری و پایان بسنده میشود وباقی مطالب از قبیل نحوه اجرا و ملات ها و سایر موارد جذاب سازی کلاس معمولا اشاره ای نمیشود اما در برخی به ریز جزئیات نیز اشاره میشود

پاور پوینت هانیز بازیگر اصلی تبلیغ چند رسانه ای هستند و چند سالی است که در محیط تبلیغ دینی ورود پیدا کرده است که البته این سالها روشمندتر شده است

مطالب طرح درس ها و پاور معمولا با دقت جمع اوری میشود و گاها یک پاور پوینت یک ساعتی ممکن است برابر با یک دهه منبر و حتی یک کتاب باشد

اما افتی که معمولا این نوع طرح های اماده به دنبال دارند این است که معمولا برای مکان خاصی یا شهر خاصی و همچنین روحیات خاصی طراحی شده است لذا به مرات مشاهده شده که جز برای افراد معدودی جواب نمیدهد . گاهی مواقع نیز طرح درس برخی پاور پوینت ها بیش از 40 صفحه است که لازم است خط به خط تمام ان چهل صفحه حفظ شود که فکر کنم کمتر کسی حاضر به حفظ 40 صفحه مطلب باشد

یا حتی طرح درس هایی که تهیه میشود ممکن است در یک شهر جوابگو باشد ولی در شهر دیگر خیر

البته این به معنای نفی اصولی و ارزشمند بودن این طرح درس ها و پاور پوینت ها در مکان و جای مناسب خود نیست ولی به این معناست که قطعا نباید به همین ها اکتفا کنیم

اماراهکار چیست ؟ به نظر من راهکار در دو مرحله خلاصه میشود

1. مرحله مقدماتی

در مرحله اول وبرای شروع  باید طرح درس ها و پاور پوینت ها را بومی سازی کنیم !!!

بومی سازی یعنی محتوای و اصل مطلب را بگیریم و با توجه به 4 گانه اجرای برنامه که در زیر می اید و همچنین با استفاده از اصول جذاب سازی و مهارت های کلاسداری طرحی را در هم امیخته و خود تنی به اب بزنیم و دست به قلم ببریم وبا یک ذوق و سلیقه با توجه به محیط و منطقه ای که در ان حضور داریم نوشته ای با کمک طرح درس اصلی طراحی کنیم

یعنی یک طرح درس را به عنوان الگو انتخاب و سعی میکنیم مفاد اصلی که شامل پیام ها و نحوه ورود و خروج نویسنده است را بگیریم ولی قالبی جدید و لباسی نو برای ان بدوزیم و انتخاب کنیم

2. مرحله پیشرفته :

اما به همین هم نباید بسنده کرد خودمان هم دست به قلم شویم

در این مرحله وبا توجه به مراحل اجرای یک برنامه از قبیل 1.شروع 2.ارائه آیات وروایات 3.رفع خستگی 4.احکام 5.تکلیف و دعا مطالب را در این قالب ریخته و یک طرح درس بنویسیم البته این مراحل یکی از قالب هاست اصول کلی که بر تمامی طرح درس ها حاکم است 4 چیز است

1. شروع 2.انتقال پیام 3. رفع خستگی 4 . پایان وفرود

البته قبول دارم که ممکن است کار مشکلی باشد ولی باتوجه به این دوراهکار یعنی ابتدا کمک گرفتن از طرح درس های اماده وسپس بر اساس سیر کلاسداری و اجرای برنامه خودمان دست به قلم بشویم که البته هر مربی باید برای ادامه کار مجهز به این مهارت نیز بشود

امروز ما راهکار های عملیاتی مرحله مقدماتی را خدمت شما عرض میکنیم ولی راهکارهای کاربردی  مرحله پیشرفته در پست های بعدی خدمت شما عرضه میشود

مادر ادامه  چند طرح درس استاندارد و اماده رو برای شما عزیزان قرار میدهیم که شما برای شروع سعی کنید بر اساس اصول کلی 4 گانه اجرای برنامه که در بالا عرض شد این مراحل را در این طرح درس ها تشخیص و برای محیط مورد نظر خود با توجه به اصول جذاب سازی کلاس یعنی داستان شعر مسابقه و... یک طرح درس را مهندسی معکوس کنید

راهکار های کاربردی و عملیاتی طرح درس نویسی پیشرفته طلب شما در پست های بعد ان شاء الله

در پست بعدی راجع به پاورپوینت طراحی و فایل های چندرسانه ای و شیوه طراحی یک پاور پوینت درسی رو خدمت شما ارائه میکنیم



دریافت طرح درس توحید
حجم: 87 کیلوبایت

دریافت مجموعه طرح درس رمضان
حجم: 744 کیلوبایت


نظرات  (۱)

سلام حاج آقا
خوشحال میشم به وبلاگ سر بزنین
توش پاورپوینت میزارم  D:
البته پاورپوینت های من عمومین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی